2013/03/19

سال آینده، مردمانی بهتر

ازش می‌پرسم سال تحویل کجایی؟ میگه وسط آسمون بین اروپا و امریکا! میگم سال تحویل به وقت ایران یا به وقت اون لحظه؟
همینجا بود که سوال برایم پیش اومد که وقتی ایران ساعت ۲ بعد از ظهر، سال، تحویل می‌شود، آیا فرانسه که دو ساعت و نیم با ما اختلاف ساعت دارد، باید همان لحظه سالش تحویل شود یا دو ساعت و نیم بعد از ما؟
زمین، یک شی کروی شکل است که قطرش بیش از ۱۲۷۰۰ کیلومتر است و با سرعت ۳۰ کیلومتر در ثانیه به دور خورشید می‌چرخد.
حالا فرض کنید که نقطه‌ای وجود داشته باشد به نام «اعتدال بهاری» که کرجی دوازده هزار کلیومتری،  که من جلویش ایستاده‌ام و شما هم انتهایش، راس ساعت فلان از این نقطه عبور می‌کنیم. هفت دقیقه و یک ثانیه بعد از عبور من از آن نقطه، شما که ته این کرجی نشسته‌اید (چون خسته شدید از بس وایساده بودید!) از آن نقطه‌ی اعتدال بهاری می گذرید. پس در بدترین حالت، اختلاف سال تحویل در ایران با دیگر نقطه‌ی زمین، ۷ دقیقه است.
اما همین زمین، با سرعت حدوداً ۹ کیلومتر در دقیقه هم به دور خودش می‌چرخد (و ما شب و روز را اختراع کردیم تا بلکه شما یه دو دیقه تفکر کنید!) پس در هفت دقیقه، حدود ۶۰ کیلومتر از راستای افق، من و شمایی که روی این کرجی هستیم، منحرف می‌شویم. البته چون ۶۰ کیلومتر نسبت به دوازده هزار و هفتصد و پنجاه شش کیلومتر خیلی ناچیز است (همین قدر که اولی دو حرفی بود و دومی این همه حرفی!!) ازش صرف نظر کردم.
همینطور که کمی از تخته فاصله گرفته بودم و مسرور از کشفی که کرده بودم داشتم سیگاری روشن می‌کردم، به ذهنم رسید که اعتدال بهاری و سال تحویل و تقویم و اینجور چیزا، وقتی اختراع شده بود که ملت گمان میکردند این خورشید است که به دور زمین می‌چرخد! پس قاعدتا تمام این محاسبات بنده یعنی کشک!
(سال تحویل و اعتدال بهاری و غیره، بر اساس تقاطع خط فرضی بین دو قطب زمین با مدار چرخش خورشید به دور زمین (!!) است و هیچ ربطی هم من و شمای ساکن زمین ندارد. بنابراین هنگام سال تحویل در تمام نقاط زمین همزمان است!)
وقتی این ها را برایش تعریف میکردم، گفت از خودم می‌پرسیدی. من وقتی خارجه درس می‌خوندم، سال تحویلمان با شماها یکی بود. همه‌ی ایرانیا همین کار رو میکنند. گفتم اگه قرار بود که من نگاه کنم به اینکه مردم چی می‌کنند و چی نه، الان بایستی ضد ولایت فقیه می‌شدم!!

امیدوارم که سال آینده مردمان بهتری نسبت به تمام سال‌های گذشته باشیم و به جای اینکه به این فکر کنیم کی بیاید که اوضاعمان را بهتر کند، به این فکر کنیم که چه بکنیم و چه نکنیم که اوضاع خودمان را خودمان بهترین کنیم.
پیشاپیش عیدتان مبارک!

No comments:

Post a Comment